Video Aksi Budak Kecil Kawal Jentera Berat Pengorek Tanah Buat Orang Kagum

Jakarta: Usianya baru lima tahun namun kelincahan seorang budak lelaki di Kota Ambon, Kepulauan Maluku, Indonesia mengendalikan eskavator (jentera pengorek tanah) mengagumkan orang ramai.


Theo Paays tidak menghabiskan masanya bermain dengan rakan sebaya, sebaliknya membantu membersihkan sungai yang dilitupi sisa kotoran akibat banjir.

Portal Liputan6.com melaporkan, video kehebatan anak kecil di Desa Hutumuri itu sempat dirakam penduduk setempat sebelum ia dikongsi seorang pengguna Facebook (FB), baru-baru ini.

Theo menggunakan jentera berat itu untuk mengalihkan sisa yang tersekat di dalam sungai berhampiran rumahnya selepas banjir surut, pada Ahad lalu.

Selain itu, Theo juga membantu mengangkat batu besar untuk menyekat air banjir daripada mengotori sumber bekalan air bersih penduduk.

Aksi kanak-kanak itu turut mendapat reaksi positif daripada warganet yang turut kagum dengan kemahirannya mengendalikan jentera berat.

“Berkat bantuannya, penduduk kini dapat menikmati air bersih,” kata seorang pengguna FB di ruangan komen video berkenaan.

Viral Video Bocah 5 Tahun Operasikan Eskavator untuk Bersihkan Puing Jembatan

Sebuah video yang memperlihatkan seorang bocah sedang mengoperasikan eskavator di sebuah sungai viral di media sosial, Minggu (4/10/2020).Dalam video berdurasi 4.30 menit itu tampak sang bocah sedang mengoperasikan alat berat itu sendirian di sebuah sungai.Sementara beberapa warga di sungai itu memberikan aba-aba kepada sang bocah.Usai membersihkan sungai itu, bocah tersebut kemudian membawa eskavator itu ke dekat sebuah rumah.

Posted by Tribun Sumsel on Ahad, 4 Oktober 2020

Video berkenaan juga sudah mendapat 2,000 tanda suka daripada warganet.

Sepanjang pengendalian itu, Theo dibantu beberapa penduduk lain yang memberikan bantuan kepadanya untuk mengalihkan sisa dan batu besar di kawasan sungai.

Di dalam video itu juga, Theo sempat menjerit kegembiraan dan bersemangat mengendalikan jentera berat berkenaan.

kredit harian metro