“Budak tu tak meninggal” – Video Remaja Kejang Sebab Banyak Main Online Game Palsu! Ini Cerita Sebenar

Kelmarin ada video viral yang melibatkan seorang pelajar sekolah mengalami kekejangan saat sedang leka bermain online game di smartphone. Malah dikatakan pelajar tersebut meninggal dunia di tempat kejadian.

Video tersebut mula tersebar di WhatsApp sebelum dikongsikan semula di Twitter dan meraih hampir 7,000 retweets. Sebenarnya itu adalah palsu! Ini kisah sebenar.

Dia sakit disebabkan tidak sarapan”

Kejadian ini berlaku di Indonesia, menerusi Kompas.com, pelajar berumur 17 tahun itu dikatakan tidak mengambil sarapan pagi.

Peristiwa itu terjadi pada 10 September lepas, hal ini dijelaskan oleh ibu bapa kepada pelajar itu sendiri.

“Ia sakit yang disebabkan tidak sarapan. Memang ia jarang sarapan pagi kalau ke sekolah,, makanya dia sering sakit-sakit”

Dakwaan yang mengatakan pelajar itu meninggal dunia tidak benar sama sekali, pelajar tersebut telah dirawat 3 jam dan kembali pulih, petangnya dah boleh keluar dengan kawan seperti biasa, malah keesokkan harinya dia dah boleh ke sekolah seperti biasa.

Anak saya bukan karena minum obat seperti isu yang beredar, bukan pula karena pengaruh main game, tetapi memang karena sakit sampai pingsan akibat tidak sarapan pagi”

Selain dakwaan dia sakit sebab kerap main permainan, ada juga mendakwa dia mengambil ubat terlarang.

Dalam situasi video memang saat dia mengalami kekejangan dalam telefon bimbit itu permainan sedang terbuka, tapi dakwaan yang mengatakan kekejangan disebabkan ketagihan main game tu memang tak betul.

Disebabkan ramai netzien di Malaysia tertanya-tanya kesahihan mengalamai kekejangan sebab tak ambil sarapan pagi. Dr Aen ada memberikan penjelasan.

Ia terjadi apabila seseorang itu kekurangan gula dalam badan untuk mengalir ke otak. Untuk pengetahuan, otak memerlukan gula dan oksigen untuk terus berfungsi di tahap optimum.

Jadi, jangan lah korang sebarkan cerita kalau tak ada kesahihannya.

(Visited 634 times, 1 visits today)