Cara nak pastikan singki tidak tersebut, cepat dan pantas, 2 minit sahaja!

Sekali-sekala surirumah pasti akan merasai pengalaman mengalami sinki tersumbat. Maklumlah segala sisa-sisa makanan tu sedikit sebanyak akan tercurah ke dalam sinki ketika membasuh. Sisa-sisa tersebut yang terkumpul lama-kelamaan menyebabkan saluran sinki tersumbat.

Perasaan surirumah? Of course lah geram. Pinggan mangkuk berhimpun tak berbasuh. Nak dibasuh, airnya pula tersekat. So, siapa kata kerja di rumah tak stress.. hihi…

Itu perasaan suri. Bayangkan pulak perasaan sinki tu. Alah, kita yang manusia ni kalu hidung tersumbat sikit jer pun dah rasa tak selesa, apatah lagi si sinki tu. Manusia kalau hidung tersumbat boleh bernyawa ikut mulut. Tapi cik sinki, itulah sesatunya lobang hidung dan itu jugalah saluran mulut.

Alamak..! Ni lah bahana kalu dok sengsorang kat rumah ni hehe.. Dengan sinki pun che petua boleh bahasakan sebagai cik/encik. Need to do something with my ‘weird’ mind..

Okey, berbalik kepada masa’elah sinki tersumbat ni. Penyelesaiannya mudah jer, buang huruf  E dan gantikan dengan huruf A. Tukarkan perasaan “geram” kita tu dengan “garam”. Hmm.. senang nak ingat bukan..!?

Petua orang lama ialah dengan menggunakan GARAM.  Tak tahulah samada korang pernah terbaca di memana sebelum ni, tapi che petua dapat tahu daripada pembacaan bahawa garam kasar mampu berfungsi sebagai bahan pelarut untuk melarutkan segala sisa kotoran yang menyekat saluran sinki. Info ni pun che petua kaji-kaji selepas dapat petua ni daripada orang tua. So, che petua pun cuba-cubalah cari apa sebabnya orang tua-tua dulu pesan suruh guna garam (instead of bedak ke ataupun pasir ke ataupun apa-apa benda lain yang dirasakan sesu’e), dan dapatlah info berkenaan.

Artikel Berkaitan   Kekadang Tak Tahu Nak Cek Tayar Dah Botak Ke Atau Masih Ok. Ni Cara Pantas Nak Kenal Keadaan Tayar Dalam 5 Saat

Kaedahnya pula -taburkan aja garam kasar secukup rasa ke dalam saluran sinki yang tersumbat tu. Kendian curahkan perlahan-lahan air panas.  Sisa kotoran yang melekat akan larut dan sinki akan lancar semula.

Nota: Sambil mencurahkan air panas tu, korang boleh lah nyanyikan apa-apa lagu yang sesuai dengan suara masing-masing. Curah ikut rentak lagu. Cau cin cau…!