Chong Wei kongsi gelagat kelakar rakyat Malaysia buat ‘panic buying’

Ingatkan kat luar negara je, rupa-rupanya kat Malaysia pun ada juga jadi macam ni? Kalau dekat negara luar sampai bergadvh keluar pisau sebab nak berebut tisu tandas tu mungkin ada lah logik dia tapi kalau kat Pulau Pinang macam pelik je.

Bukanlah sebab bergadvh, tapi borong tisu tandas disebabkan rasa panik Covid-19 yang semakin meningkat di Malaysia ini. Bukan admin je tau, netizen yang lain pun pelik.

Rak barangan di beberapa Pasaraya didapati kosong terutamanya Toilet Paper.

Menerusi perkongsian daripada Mohd Redzuan Abdul Manap dilihat orang ramai borong barang-barang pasaraya kerana pani1k dengan s3rangan Cov1id-19.

Dalam banyak barang, tisu tandas antara paling laris. Habis licin semuanya.

Berikut pula perkongsian menarik dari jaguh badminton negara Dato Lee Chong Wei

**Dua hari lepas, ada khabar angin restri1ction order berkenaan coronav1irus ni. So Mew Choo pon suruh pergi beli ape yg patut untuk 2 minggu ni. Wife add maths lagi terrer, so ikot shopping list wife. Family 4 orang, ayam 5 ekor, beras 1 bag, sayur 2 minggu, Maggie 2 pack, telor 2 dozen, buah, toilet paper 1 bag.

**Tapi time I sampai supermarket, aduhai! Ramainyer auntie2 makcik2, macam lumba marathon trolly! Kalah Khairul Jantan! Nasib baik sempat lagi kumpul shopping list wife. Tapi toilet paper I terlambat. Ternganga I tgk mamat depan I tapao 10 bag tisu jamban! Banyaknyer jvbur kat rumah.

**Datang suatu suara menyeru dari belakang, ”Lee, nah amik bag ni. I terambik 2. Tadi tgk sumer rebut tapao wa pon terikot amik extra, ntah kenape, bukan I pakai untuk basuh pon!“ Dia Nazir, sahabat yang tinggal berhampiran. Kita tergelak and catch up sket. Selepas tu, makin ramai gangster trolly serbu, I pon terus cabut, sebab I tau virvs ni merebak mudah.

Artikel Berkaitan   Demi selamatkan nyawa ibu, remaja ini rela ditikam bapa tiri panas baran

**Kawan sekalian, saya berharap agar jangan cemas menghadapi krisis ini. Simpanlah makanan tapi berpatutanlah bilangannya. Dan I minta tolong semua duduk di rumah jgn keluar sementara ni. Jangan balik kampong macam cuti raya. Ko mungkin ok, tapi yg mati nnt orang tersayang.

**Percayalah, mimpi nger1i ini akan berakhi1r. Jangan pani1c. Kita warga Malaysia tak kira bangsa dan agama berganding bahu, bertolak ansur, tolong menolong, hari itu akan sampai dengan lebih cepat.

**Kepada frontliners, para doctor, missi, kakitangan hospital dan juga cashier pasaraya yang terus berkhidmat dalam masa ini. Terimalah tunduk kehormatan dari saya!

**Cara paling baik kita membalas budi dan bersumbang, is to #STAYHOME

Diharapkan dengan perkongsian dan nasihat dari Dato Lee Chong Wei ini dapat membuka mata masyarakat yang pan11k dalam menghadapi situasi semasa

Menerusi perkongsian daripada Mohd Redzuan Abdul Manap pula, dilihat orang ramai borong barang-barang pasaraya kerana panik dengan serangan Covid-19.

Dalam banyak barang, tisu tandas antara paling laris. Habis licin semuanya.

Perkongsian itu meraih 233 jumlah retweets sepanjang 20 jam sejak ia dimuat naik. Ramai netizen pelik kenapa dalam banyak-banyak barang, tisu tandas yang jadi perhatian.

Semua ada pili air kan kat Malaysia ni? – Netizen

Apa pun mungkin ada lah tu sebab-sebab tertentu, kan tisu ni satu keperluan juga, untuk di dapur, untuk lap peluh, dan mungkin tisu tandas lagi murah daripada tisu muka? #husnuzon