Inilah Doa Yang Selalu Nabi Muhammad Amalkan Setiap Hari Pagi Dan Petang

Sebagai seorang muslim, kita sentiasa perlu menambah baik amalan sehari-hari. Salah satunya adalah sentiasa memohon doa kepada Allah agar dikurniakan kehidupan yang baik di dunia dan akhirat.

Ibn Umar berkata bahawa Nabi SAW tidak pernah meninggalkan doa ini pada waktu pagi dan petang. Manakala bagi versi yang lebih panjang ialah;

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْعَافِيَةَ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْعَفْوَ وَالْعَافِيَةَ، فِي دِينِي، وَدُنْيَايَ، وَأَهْلِي، وَمَالِي، اللَّهُمَّ اسْتُرْ عَوْرَاتِي، وَآمِنْ رَوْعَاتِي، اللَّهُمَّ احْفَظْنِي مِنْ بَيْنَ يَدَيَّ، وَمِنْ خَلْفِي، وَعَنْ يَمِينِي، وَعَنْ شِمَالِي، وَمِنْ فَوْقِي، وَأَعُوذُ بِعَظَمَتِكَ أَنْ أُغْتَالَ مِنْ تَحْتِي

Maksudnya: “Ya Allah! Sesungguhnya aku memohon kepada-Mu keampunan dan keselamatan (‘afiah) di dunia dan akhirat. Ya Allah! Sesungguhnya aku memohon pada-Mu keampunan dan keselamatan (‘afiah) pada agamaku, dunia, keluarga dan hartaku. Ya Allah! Tutupilah aibku dan berilah ketenteraman di dalam hatiku. Ya Allah! Jagalah aku dari depan, belakang, kanan, kiri, dan atasku, serta aku memohon perlindungan dengan keagungan-Mu agar tidak disambar (dalam keadaan tidak sedar) dari bawahku.”

(Riwayat Ahmad, no.4785, Abu Daud, no.5074 dan Ibn Majah, no.3871)

Inilah antara doa yang diamalkan oleh baginda sendiri. Indah bukan jika kita dapat mengamalkan doa yang turut disebut oleh baginda. Itulah sebaik-baik doa dan juga sebaik-baik amalan yang dapat dicontohi.

kredit zayan

Artikel Berkaitan   Doa Untuk Melembutkan Hati Anak Yang Degil -Terdapat Dalam Salah Satu Ayat Surah As-Syuraa.