Inilah Fadhilat Dan Khasiat Tiga Ayat Akhir Surah Al-Hasyr Yang Sangat Istimewa

Surah Al-Hasyr ialah surah ke-59 dalam al-Quran. Surah ini tergolong surah Madaniyah yang terdiri atas 24 ayat. Dinamakan Al Hasyr yang bererti pengusiran diambil dari perkataan Al Hasyr yang terdapat pada ayat ke-2 surah ini.

Tiga ayat akhir Surah Al-Hasyr mengandungi fadhilat dan khasiatnya yang tersendiri. Dalil mengenai keistimewaan 3 ayat akhir Surah Al-Hasyr

1) Daripada Fadhil Ibnu Yassar Al-Muzani RA berkata: Nabi SAW telah bersabda:

“Sesiapa membaca ketika bangkit subuh “A’uuzubillahis-Sami’il-‘alimi-Minas-Syaitanir-Rajim.” Kemudian membaca tiga ayat akhir surah Al-Hasyar maka Allah mewakilkan 70 malaikat berselawat ke atasnya hingga ke petang. Begitu juga waktu petang dan jika dia meninggal hari itu dikira mati syahid.”

2) Rasulullah SAW bersabda:

“Sesiapa yang membaca ayat akhir surah al-Hasyr, baik malam mahupun siang, lalu dia meninggal dunia pada hari itu, maka ia berhak masuk syurga.”

(Hadis Riwayat Al-Baihaqi)

3) Rasulullah SAW bersabda:

“Sesiapa yang membaca 3 ayat terakhir surah al-Hasyr, maka Allah mempertaruhkannya kepada tujuh puluh ribu malaikat yang berselawat kepadanya sehingga masuk waktu petang. Apabila dia meninggal pada hari itu, ia meninggal sebagai seorang syahid. Dan sesiapa membaca di waktu petang, adalah dia di tempat yang telah diterangkan itu.”

(Hadis Riwayat At-Tirmizi RA)

Hanya dengan membaca tiga ayat akhir surah Al-Hasyr (ayat 22 – 24) yang mudah ini, para malaikat akan berselawat.

kredit zayan

Artikel Berkaitan   Apakah Yang Berlaku Sebelum Imam Mahadi Muncul? Baca