Kerana Selalu Bermanis Muka, Allah Hantar Guard Selamatkan Nyawa Wanita Ini Daripada Ma@Ti Kesejukan

Assalamualaikum,

Ini ada satu kisah yang boleh dikongsi kepada orang lain, atau anak-anak kita atau sesiapa sahaja.  Banyak pengajaran yang boleh kita dapat daripada kisah ini.  Walaupun tak dapat dipastikan kebenaran kisah ini, tapi ambillah perkara yang baik dan kita amalkan.

Begini kisahnya …

Suatu hari, semasa Tina hendak menyelesaikan tugasan harian, dia masuk ke bilik daging sejuk beku untuk memeriksa baki stok bekalan daging, akan tetapi nasib nya tidak baik, tiba-tiba pintu bilik sejuk itu tertutup dan dia terkunci dari dalam tanpa apa-apa alat untuk membantunya. Dia berusaha menolak pintu bilik sejuk namun tidak berganjak, pintu setebal 10inci itu terlalu utuh baginya.

Walaupun dia menjerit dan mengetuk pintu sekuat hati, tiada seorang pun yang dapat mendengarnya. Dia mulai panik. Kebanyakan pekerja sudah lama pulang, dan adalah mustahil untuk mendengar apa-apa di dalam bilik sejuk pada kawasan di luar bilik sejuk.

#1 Jam

1 jam berlalu dia mencari apa-apa alat yang dapat membantunya keluar namun sia-sia dalam bilik itu hanya terdapat daging semata-mata, badannya semakin lemah kerana kesejukan.

#3 Jam

3 jam kemudian dia semakin hampa, badannya semakin lemah suhu badannya turun mendadak. Muka semakin pucat, tangan menggeletar nak berdiri pun tak mampu.

#5 Jam

5 jam kemudian, dia mula berfikir akan ma ti kesejukan dalam bilik sejuk itu, air matanya menitis memikirkan nasibnya, adakah begini cara kema tiannya? Nafasnya mula tercungap-cungap…. sedang dia dalam helaan nafas kema tian, tiba-tiba tuppp… terdengar pintu bilik terbuka, seorang security guard di kilang tersebut membuka pintu bilik sejuk itu. Nasib nya baik kerana dia terselamat dari kema tian pada hari itu. Pak guard itu terkejut melihatnya terbaring kaku kesejukan, lantas membawanya keluar dan menyelimutinya.

Beberapa ketika… Setelah itu, perempuan itu bertanya pada pak guard itu bagaimana dia boleh membuka pintu bilik sejuk itu walaupun ia bukan rutin pekerjaan hariannya.

Pakcik itu menjawab : “Saya telah bekerja di kilang ini selama 35 tahun, dan terdapat ratusan pekerja keluar dan masuk setiap hari, tetapi kamu adalah segelintir yang akan menyapa saya pada sebelah pagi dan akan menyapa selamat tinggal kepada saya pada sebelah malam setiap hari kamu mening galkan kerja. Kebanyakan dari mereka melayan saya seperti saya tidak pernah wujud.

Hari ini, sebagaimana kamu bila masuk ke kerja dan juga hari-hari sebelumnya menyapa saya dengan sapaan ringkas “Assalamualaikum”. Tetapi malam ini selepas waktu kerja, saya berasa pelik kerana saya tidak mendengar sapaan “Bye. Jumpa lagi esok”. Jadi, saya merasakan saya perlu check di sekitar kilang.

Setiap hari saya akan mengharap sapaan “salam” dan “bye” dari kamu kerana kamu mengingatkan bahawa saya masih seorang insan dan saya masih rasa dihargai oleh seseorang. Dengan tidak mendengar ucapan selamat tinggal hari ini, saya dapat mengagak mungkin ada sesuatu yang telah terjadi.

Sebab itu, saya mencari kamu di merata tempat. Nasiblah Allah telah menggerakkan hati saya untuk memeriksa bilik sejuk itu, sebab saya pernah melihat kamu disitu, dan saya bertindak dgn naluri yg Allah cetuskan… kalau ikutkn logik memang x masuk akal dah… tambah lagi tengah malam begini…

Perempuan itu sujud syukur kerana Allah masih meminjamkn nyawa padanya.

Sumber :  fatehteam

Ciri – ciri orang yang bersifat angkuh

Tepatnya apa saja hal yang bisa membuat seseorang dicap sebagai orang yang angkuh? Berikut ini adalah ciri – cirinya:

  • Merasa diri lebih tinggi dan hebat dari orang lain

Seseorang yang mempunyai sifat angkuh dan sombong seringkali merasa dirinya memiliki segala kelebihan dibandingkan orang lainnya. Dia akan merasa bahwa hanya dirinya saja yang bisa melakukan segala sesuatu hal dengan baik dan meremehkan kemampuan orang lain.

  • Selalu ingin dipuji

Orang yang angkuh dan sombong biasanya senang sekali mendapat pujian. Dia senang disanjung – sanjung dalam berbagai hal, walaupun pada kenyataannya semua pujian itu tidak sesuai dengan keadaan dirinya, dia tidak peduli. Baginya yang penting pujian itu akan menegaskan segala kehebatan dirinya.

  • Biasanya bersifat egois

Keegoisan adalah sesuatu yang tidak disadari oleh orang yang angkuh, karena pembawaannya sehari – hari memang sudah begitu. Jadi dia  tidak akan merasa bahwa perbuatan atau sikapnya itu adalah suatu sikap egois dan merugikan orang lain. Tidak terbersit dalam pikirannya bahwa ketika sedang bersikap angkuh, dia tidak memperhatikan kepentingan orang lain.

  • Senang memberi celaan pada orang lain

Karena kerap kali merasa dirinya orang yebih tinggi daripada orang lain, orang yang angkuh juga mudah memberi celaan pada orang yang dia anggap tidak sehebat dirinya. Kekurangan orang lain akan terlihat jelas di mata orang yang angkuh dan sombong, padahal belum tentu orang tersebut serendah yang dikiranya. Dia mungkin bahkan mengira kalau mencela akan menjadi cara meningkatkan keyakinan diri dan cara agar percaya diri untuk orang yang dicelanya agar terpacu untuk menjadi sehebat dirinya.

Wallahualam …

Sumber : cintalia

Suka dengan bacaan itu tadi ? Bantu kami untuk share ya !

Sumber : beritadinding

Terima kasih dan Jumpa Lagi !
Wassalam …

(Visited 477 times, 3 visits today)