Kisah Ronaldinho Muflis, tinggal RM27 di poket

Ronaldinho merupakan pemain sepakbola legenda asal Brasil. Nama aslinya adalah Ronaldo de Assis Moreira namun lebih dikenal dengan nama Ronaldinho Gaucho. Ia berposisi sebagai seorang gelandang serang, winger atau penyerang. Ronaldinho lahir pada tanggal 21 Maret 1980. Ia dikenal sebagai salah satu pemain terbaik dunia sepanjang masa dengan skill dan talenta terbaik di antara pemain lain. Namun apa yang berlaku kepada pemain itu sekarang ini sangat mengeejutkan peminat

BEKAS bintang bola sepak dunia, Ronaldinho ketika ini pasrah menerima hvkuman penjara selama enam bulan selepas didapati bers4lah menggunakan pasport palsv.

Musi1bah terbaru ini menambah derita Ronaldinho yang satu ketika dahulu sangat berjaya tetapi kini dibebani dengan m4salah k3wangan dan mufli1s.

Difahamkan putaran hidupnya berubah apabila Ronaldinho kembali ke Brazil selepas mengakhiri karier panjang di Eropah.

Selepas khidmatnya berakhir di AC Milan pada Januari 2011, pemain yang dikenali dengan barisan gigi depannya yang unik itu pulang ke Brazil untuk beraksi bersama Flamengo.

Selain mendapat gaji 100,000 pound sterling (RM540,000) seminggu, dia juga masih memperoleh pendapatan menerusi tajaan iklan seperti CocaCola, EA Sports, Gatorade, Nike dan Pepsi.

Jika digabung secara keseluruhannya kontraknya itu, pendapatan Ronaldinho boleh menghampiri 100 juta pound sterling (RM540 juta).

Nasibnya mula berubah pada 2012 apabila Flamengo tidak mampu membayar penuh gajinya dan memutuskan untuk memotong gaji pemain itu.

Daripada dibayar 100,000 pound sterling, ia menurun menjadi 24 ribu pound sterling (RM131,000) seminggu sekali gus Ronaldinho berasakan ia tidak mencukupi untuk membiayai kehidupannya.

Dia kemudian berhijrah ke kelab Atletico Mineiro, Queretaro dan Fluminense. Selepas itu, kontrak lumayan menerusi tajaan iklan tidak lagi disambung.

Artikel Berkaitan   “Kitaorang ada bergaduh pasal handphone” – [Video] Suasana Sebak Pesalah Bunvh Sujud Di Kaki Ibu Mangsa Rayu Kemaafan

Ketika pendapatannya terus mer0sot, Ronaldinho masih mengamalkan gaya hidup yang tinggi sekali gus menyaksikannya berdepan masalah k3wangan yang ser1ius.

Dia terpaksa menggadaikan beberapa aset peribadi untuk membayar kesemua hvtang dan baki yang tinggal dipoketnya difahamkan hanya sekitar 5 pound sterling (RM27).