Sekeluarga pan1k! Wajah kakak membengk4k, Ses4k Nafas Sebaik Tiba Di Puncak Gunung Ledang – “Dia Tak Boleh Naf4s, Minta Nak Turun Cepat”

SIAPA sangka, aktiviti mend4ki gunung sempena cuti Deepavali bersama keluarga minggu lalu menjadi pengalaman yang paling tidak akan dilupakan oleh wanita ini.

Tidak semena-mena, wajahnya membengkak tidak lama selepas dia dan ahli keluarga lain selesai mendaki dan melepaskan lel4h dengan bermandi-manda di air terjun yang terletak di puncak.

“Dah penat daki sampai atas, dah syok-syok… tiba-tiba muka dia bengk4k, susah nak bern4Fas, badan g4tal-g4tal. Terpaksa turun cepat-cepat pergi hospital,” demikian tulis kapsyen pada video yang dimuat naik di aplikasi TikTok.

Sehingga kini video berkenaan meraih lebih 2 juta jumlah tontonan selain dibanjiri dengan komen netizen yang meluahkan pelbagai reaksi dan pendapat bersabit situasi yang dihadapi wanita berkenaan.

 

Sebahagian daripadanya mengaitkan apa yang menimpa wanita tersebut mempunyai kaitan dengan g4ngguan.

Menurut Nur Afrina Syafiqah Mohd Zuki, wanita berwajah bengk4k di dalam video tersebut adalah kakaknya, Nur Amirah Aida.

Berkongsi cerita dengan mStar, Nur Afrina menjelaskan situasi yang menimpa kakaknya itu adalah disebabkan al4han terhadap makanan laut.

Nur Afrina dan keluarganya beriadah di Kolam Puteri dekat Gunung Ledang, minggu lalu.

“Masa tu kami satu keluarga besar beriadah di Gunung Ledang. Sebelum hiking, kami makan dulu dekat bawah. Ala-ala piknik. Kakak saya makan mi goreng yang ada udang, tapi dia makan mi saja sebab dia memang tahu dia alergik makanan laut.

“Sebelum-sebelum ini alahan dia ringan saja walaupun makanan tu bercampur dengan makanan laut. Sebab tu dia makan mi goreng tu.

“Kemudian kami hiking, siap ke Kolam Puteri yang terletak dekat atas. Ambil masa 30 minit juga nak mendaki. Masa dekat atas, saya perasan dia asyik bersin, hidung merah dan mata pun berair.

Artikel Berkaitan   “Muka Perempuan Tu Tak Ada Rasa Bersalah Langsung” Svami Kant0i Check In H0tel Saat Isteri Sarat HamiI

“Tiba-tiba dia mengadu sesak nafas. Kami ingatkan semput sebab dia memang pernah kena asma… mungkin sebab penat hiking. Tapi keadaan jadi pan1k bila dia kata tak boleh naf4s dan minta nak turun cepat,” ceritanya mengimbas kembali peristiwa berkenaan.

Nur Amirah Aida dikejarkan ke sebuah hospital di Tangkak dan disahkan mengalami al3rgi.

Wanita berusia 21 tahun ini berkata, mereka bergegas turun dengan pantas kerana keadaan kakaknya makin memburuk apabila wajah dan matanya mulai bengk4k sehingga meng4nggu penglihatan.

“Rasanya kami sempat ada dekat atas lebih kurang 10 minit saja. Kami memang syak sebab al4han tapi risau sebab dia tak pernah jadi ses4k nafas. Hospital pun bukannya dekat.

“Sampai dekat bawah, terus mak bergegas bawa kakak pergi hospital dekat Tangkak. Dia masuk zon merah dan diberi sunt1kan. Doktor kata sebab ‘allergic reaction’… mujur tak kena tahan wad,” ujarnya sambil menambah, mereka sekeluarga menetap di Muar.

Ada yang teka kena sengat tebuan, kena kenc1ng jin lah dan macam-macam lagi. Siap ada yang cakap t4kut nak pergi Gunung Ledang.

NUR AFRINA SYAFIQAH MOHD ZUKI

Nur Afrina berkata keadaan kakaknya semakin pulih dan bengkak di wajahnya makin surut pada keesokan hari.

“Kakak memang fob1a dah kalau tengok udang selepas ins1den tu. Ini pengalaman kedua dia masuk hospital. Sebelum ni dia pernah kena ser4ngan 4sma masa dia sekolah rendah… agak terVk juga masa tu,” ceritanya yang juga penuntut di sebuah institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di Selangor.

Tidak menyangka perkongsiannya menjadi tular sehingga meraih jumlah tontonan yang tinggi, Nur Afrina berkata dia sekadar mahu berkongsi kisah yang berlaku agar dapat dijadikan teladan kepada orang lain.

Artikel Berkaitan   “Tak pernah tolak walaupun bukan sebangsa, seagama” – Kisah 2 Nenek India Datang Surau Minta Bantuan, Netizen Tersentuh

Antara komen netizen yang turut mengaitkan ins1den menimpa Nur Amirah dengan unsur m1stik.

“Seeloknya sebelum hiking, control makan. Memang kena makan untuk tenaga, tapi jangan makan sembarangan.

“Tak sangka boleh v1ral sampai beribu komen. Saya nak tergelak baca sebab macam-macam orang teka. Ada yang teka kena sengat tebVan, kena kencing jin lah dan macam-macam lagi. Siap ada yang cakap takut nak pergi Gunung Ledang sebab takVt benda sama berlaku.

“Ada yang marah sebab saya lambat bagi penjelasan. Kemudian barulah saya post satu video berasingan sebab dah ramai salah faham tentang apa yang berlaku. Tiada unsur mist1k pun,” katanya lagi.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : MSTAR