300 Orang Sudah Jadi Mangsa, Sekumpulan Penduduk Ini Dijangkiti Penyakiti “Misteri” Yang Tidak Tahu Punca

Sekurang-kurangnya 300 orang dari negara India telah dimasukkan ke hospital di Andhra Pradesh, selepas menghidap penyakit misteri.


Menurut laporan dari India Today, penyakit misteri itu bermula dari bandar Eluru dan menyebabkan seorang daripadanya meninggal dunia akibat penyakit berkenaan.

Kajian awal mendapati penyakit itu berpunca daripada racun perosak. Bagaimanapun, pihak berkuasa masih menanti keputusan ujian makmal.

Keputusan itu adalah bagi mengesahkan sama ada penyakit misteri itu adalah berpunca daripada organoklorin, iaitu sejenis bahan yang digunakan dalam pertanian dan kawalan nyamuk.

Penyakit ini, yang pertama kali muncul di daerah One Town dekat bandar Eluru, kemudian merebak ke kawasan luar bandar Eluru dan Denduluru yang berdekatan, walaupun jumlah yang terkena di sana jauh lebih rendah.

Sebelumnya, penyakit misteri itu menyebabkan individu itu tiba-tiba tidak sedarkan diri setelah mengalami demam dan loya. Gejala lain termasuk serangan epilepsi selama 3-5 minit, kehilangan ingatan selama beberapa minit, kegelisahan, muntah, sakit kepala dan sakit belakang juga dilaporkan.

kredit era