Disangka Babi Hutan… Lelaki Ini Kongsi Pengalaman, Tips Dan Petua Sebelum Masuk Hutan

LELAKI warga emas parah pada lengan kanan dipercayai terkena tembakan yang dilepaskan rakannya di kebun durian di Kampung Sedengka Ayer Mati, Padang Changkat, Bota Kanan, di Bota, hari ini.

Dalam kejadian kira-kira jam 10.30 pagi itu, Ramli Mat Jesam, 60, yang bekerja kampung dikatakan datang ke kebun itu bersama rakannya yang juga pemilik kebun dan seorang lagi rakan mereka untuk kerja pembersihan dan menebang pokok.

Ketua Polis Daerah Perak Tengah, Superintendan Mohamad Zainal Abdullah berk4ta, pemilik kebun yang berusia 80 tahun itu mengupah mangsa dan seorang lagi rakan untuk membersihkan semak di kebun miliknya.

Menurutnya, ketika di kebun, pemilik kemudian meninjau ke bahagian kebunnya yang lain berikutan terdengar bunyi bising dan mengambil senapang patah dari kereta sebelum berjalan di sekeliling kebunnya.

“Ketika berjalan keliling kebun pengadu ternampak pokok pisang bergoyang kuat dan menjerit “woi!” dua kali untuk menghalau yang disangkakan babi tetapi tidak menjawab.

“Pemilik kebun kemudian melepaskan satu das tembakan ke arah pokok pisang itu,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Mohamad Zainal berkata, mangsa yang terkena tembakan menjerit meminta tolong sebelum lelaki terbabit dan seorang lagi rakan mereka bergegas ke arah pokok pisang itu dan mendapati mangsa yang terkena tembakan berkenaan.

“Pemilik kebun mendapati mangsa berdarah di bahagian lengan kanannya dan terus menghantar rakannya itu Hospital Changkat Melintang dengan kereta untuk mendapatkan rawatan lanjut sebelum ke balai polis untuk membuat laporan,” katanya.

Beliau berkata, pengadu mendakwa melepaskan tembakan kerana menyangka benda yang bergerak itu adalah babi berikutan tiada maklum balas yang diterima ketika dia menjerit untuk menghalaunya.

“Pengadu mendakwa tidak menyangka rakannya yang berada di bahagian belakang kebun itu kerana ketika dia meninggalkan mereka sedang membersihkan kawasan hadapan kebun.

“Ketika kejadian berlaku hanya mereka bertiga sahaja yang berada di tempat kejadian dan siasatan di tempat kejadian menjumpai satu kelongsong peluru penabur,” katanya.

Mohamad Zainal berkata, doktor memaklumkan pergelangan tangan kanan dan jari mangsa tidak boleh bergerak selain terdapat banyak lubang besar dan kecil pada lengan tangan kanan lelaki itu.

Katanya, siasatan lanjut dilakukan mengikut Seksyen 37 Akta Senjata Api 1960 manakala pengadu yang juga pemilik kebun dibebaskan dengan jaminan polis berikutan faktor usianya yang sudah lanjut.

Beliau berkata, polis turut merampas selaras senapang patah jenis shotgun 12 bore, 45 butir peluru penabur warna hijau pelbagai jenama, satu kelongsong peluru penabur, buku lesen memiliki senjata dan peluru serta sekeping kad senjata api – Harian Metro

.

.

TIPS DAN PETUA BERGUNA SEBELUM MASUK HUTAN, PASTIKAN BACA DULU SAMPAI HABIS….

Pengalaman masuk hutan, berkawan banyak benda belajar iaitu;

1. Lumut Taik Kera. Kalau kita jalan diwaktu malam, terutama di hutan padat dekat dgn air terjun atau sungai (mcm kes saya kat Janda Baik), bila kita jalan dalam gelap, kita akan nampak ada benda2 bercahaya warna hijau..ala2 benda yg pendarcahaya. Benda yg bercahaya tu ialah lumut taik kera, bila siang tak nampak apa2, bila malam dia akan keluarkan cahaya walaupun dgn skit bantuan cahaya dr bulan bintang. Yg bestnya, lumut ni hanya tumbuh didenai (laluan binatang atau orang), so kalau sesat..ikut je laluan ni diwaktu malam, insyaAllah..tak langgar pokok.

Artikel Berkaitan   Ramai Tak Tahu Manfaat Pokok Tasbih: Sakit Kepala & Migrin, Demam Kuning, Batu Karang, Merawat Cacing Perut

2. Ular tedung. Kalau terserempak dgn ular masa dlm hutan, jangan buat gerakan mengejut..stay still dan undur balik. Ular tedung tak mematuk bila kepala dia tengah kembang penuh, sebaliknya akan mematuk bila kepala dia kembang separuh je. Oleh tu, kita acah2 bagi ular tu kembang penuh dgn ranting kayu dan berundur2 pelan2. – belajar dr orang asli.

3. Kera / lutong dan spesis yg sama. Spesis kera takkan lari bila kita libas dgn sebatang ranting kayu, in fact dia leih lincah dr gerakan ranting kita. Utk halau kera, patahkan pokok renek dgn daun dan ranting yg mengembang..dan hayunkan kat kera tu..baru lari (rasionalnya, ranting + daun yg kembang tu nampak lagi besar dr sebatang ranting) – belajar dr askar.

4. Harimau. kalau mancing dlm hutan, sedang dlm hutan tu bunyi penuh dgn unggas serangga, tetiba hutan tu jadik sunyi sepi, biasanya ada haiwan menghendap..terutamanya harimau, harimau akar dan beruang. Selepas hutan jadi ‘diam’, kemudian disusuli dgn bau hamis..confirm harimau..hehehe..apa lagi, bagi letup satu mercun bola la.. – belajar dr orang asli.

5. Beruang madu. Hutan paya kat Malaysia banyak beruang madu (y4ng kecik tu, sekerat pinggan dgn dada kaler oren),kalau terserempak, kita yg perlu menjerit dan buat seperti nak kejar, automatik beruang tu akan lari. – belajar dr orang asli.

6. Kepala air. Kalo khemah kat tepi sungai, jangan buat khemah kat tepi air, buat dibahagian /kawasan yg pokok2nya besar. Tandakan satu batu yg besar, kalo tengah malam batu tu hilang, maknanya air tengah naik la tu..- belajar dgn kaki pancing.

7. Tanda-tanda kepala air. Kalo hujan kat hulu, biasanya akan ada kepala air (air naik dr dlm perbezaan paras 5 kaki tak sampai 10 minit). Tanda2 lain yg kita perlu tengok ialah kehadiran buih2 putih kat tempat tak berbuih (klu kat tempat air jatuh for sure ada buih)..maksud saya kat tempat air mengalir biasa, tetiba ada buih2 halus timbul. Tu tandanya arus bawah lagi laju dr arus atas. pastu, akan ada daun basah hanyut, then barulah ada perubahan warna air, dr jernih ke warna oren, coklat dll. Biasanya perubahan ni sekejap saja, dalam 5-6 minit sebelum arus besar datang (kepala air)..sama kes kat Dam Chamang, bentong..saya dah kena. Tambah skit, kalo kepala air datang, bunyi air lebih kuat dr biasa, dr kejauhan dah dengar..

8. Nak masak air. Jangan amik air kat tepi sungai, amik kat tengah sungai atau tempat yg mengalir deras. Rationalnya, tikus, rusa, kancil, babi dll kencing kat tepi sungai, arus akan tolak air kencing tu ke tebing. So, amik yg tengah2. – belajar ngan askar.

Artikel Berkaitan   7 Cara Menjaga Buah Pinggang Agar Sentiasa Sihat, Bebas Dari Toksin & Kotoran

9. Binatang besar. Kera atau monyet akan lari dan buat bising bila ada bahaya i.e harimau, gajah, badak, seladang dll. Kalau dr jauh dengar bunyi kera dl buat bising..tentu ada binatang besar tengah lalu. – belajar dgn orang asli.

10. Makan makanan yg dimasak i.e ikan bakar dll. Semasa kat hutan, kami mesti makan sampai habis dan hanyutkan / tanam lebihan makanan sebab bau makanan ni akan menarik perhatian beruang, kera, gajah utk datang bertandang. – ni belajar ngan kaki pancing lain.

11. Buat semua perkara sebelum jam 5.00 petang. Biasanya, bila kami kat hutan, kami akan selesaikan semua urusan (masak, mandi, basuh dll) sebelum jam 5.00 petang. Sebab, dlm pukul 5.00 lebih, hutan dah gelap disebabkan oleh kanopi pokok dan kecondongan matahari. – belajar dr pengalaman.

12. Hutan yg bising dgn bunyi unggas lebih baik di waktu malam drpd hutan yg sunyi sepi. Bila hutan sepi, mesti ada apa2 yg tak kena. – orang asli.

Ok, masuk bab amalan bukak khemah (Rule and system dia la..bukan amalan yg spritual ni..).

1. Cari kanopi yg masih hijau. Bila dah tentukan nak khemah, dongak ke atas, cari pokok muda dan kanopi (rimbunan daun) yg masih hijau..so, risiko kena hempap ranting dahan bila angin kuat rendah.

2. Ketinggian dr paras air. Bila dah tentukan mana bahagian yg lapang nak dibuat, tentukan ketinggian khemah sekurang2 4 kaki dr aras air sungai, kalau landai..jangan buat khemah kat situ, biasanya kawasan landai, akan ada banyak pokok2 rendah dan renek mcm pokok senduduk dll..tu tandanya air selalu naik kat kawasan tu. Cari kat kawasan yg pokoknya besar2.

3. Tentukan laluan / denai didalam radius kawasan 20 meter dr khemah. Jangan buat khemah didalam laluan denai, sebab laluan denai bukan utk manusia sahaja, ianya adalah laluan binatang lain jugak. kang seladang tumpang tidur.

4. Bersihkan lantai tapak perkhemahan drpada daun dan pokok2 renek (potong je pokok2 kecik ni,kang dia tumbuh balik). Pakai je ranting pokok2, sapu sampai nampak tanah dan takdak daun, so, risiko terkena sengat lipan, kala jengking dll tu kurang skit.

5. Dah ready, baru tabur karbaid kaler kuning tu.

6. Kalau pakai khemah jenis igloo atau T shape, pasang khemah kat secara menghadap /berhadapan dan unggun api kat tengah.

7. Dlm nyalaan unggun api tu, standby dgn beberapa batang kayu panjang. Kalo boleh, sesuai dgn jumlah orang yg pergi camping tu. Bila ada bahaya, perimeter diceroboh, apa lagi..capai la kayu yg ada api ni sebagai senjata, parang pisau..binatang tak takut. Api? confirm depa lari..

8. Kalo ikut pengalaman saya, kami memang buat perimeter, risau gak kot2 binatang datang (beruang terutamanya) datang ke khemah sebab bau masakan kami. Kami suka buat pagar dgn tali tangsi disambing dgn loceng, terlanggar je tali tu, loceng akan bunyi…

* bawa wisel jika masuk hutan *