Wahai Suami Macam Mana Kamu Nak Ada Duit Kalau Hak Isteri Pun Sentiasa Diabaikan

Isteri: Abang, saya nak minta duit sikit nak beli baju, make-up dan barang keperluan saya. Saya dah lima tahun tak tukar (suami tidak pernah beri belanja bulanan).

Suami: Isk! Tak boleh, tak cukup. Saya kena bayar kereta, rumah dan bil lagi.

Isteri: Okey, tak apalah.

Beberapa bulan kemudian…

Isteri: Abang, baju raya kita saya dah beli guna duit saya jual nasi lemak. Nak minta abang tambah sikit untuk beli baju raya anak.

Suami: Laaa awak, abang tak sempatlah. Bulan ini memang nazak. Kereta abang dah bayarkan, rumah lagi. Awak asyik meminta saja.

Macam mana nak ada duit kalau hak isteri pun diabaikan? Batin isteri diabaikan? Rezeki akan sentiasa tidak cukup. Bahagiakan isteri, nikmat rahmat rumah tangga.

Allah akan sekat rezeki jika suami kedekut nak berkongsi rezeki dengan isteri. Isteri sebenarnya mampu kalau nak mencari duit lebih untuk membeli barang keperluan sendiri. Tetapi adakalanya mereka meminta sebab sayangkan suami, tak nak rezeki suami tersangkut dek sebab kedekut sangat dengan isteri.

Jangan tanya kenapa sentiasa tak cukup, sebab suami tak pernah nak cukupkan dulu yang wajib. InshaAllah kalau tak kedekut dengan isteri, hujung bulan macam mana sangkut sekalipun, inshaAllah, Allah akan mempermudahkan urusan.

HUTANG KEPADA ISTERI

Benda paling suami terlepas pandang.. HUTANG NAFKAH.. Sebab apa rezeki selalu tak cukup? Sebab apa dapat banyak pon tak cukup? Duit habis tapi tak nampak spend untuk apa?

Hati kusut.. Tanya isteri anda,tanya dari hati ke hati.. Adakah dia redha untuk segala nafkah suami terhadap isteri.. Tanya isteri,adakah dia betul2 halalkan segala hutang nafkah yang suami berhutang tu?

Artikel Berkaitan   Lelaki Ini Kongsi Pengalamannya Menjejaki Gua Ashabul Kahfi, 7 Pemuda Yang Tidur Dalam Gua Selama 309 Tahun

Percayalah,isteri ni sebenarnya banyak benda dia pendam tapi dia takkan luahkan sebab menjaga hati.. kedua sebab nak elakkan pergaduhan.. JANGAN KEDEKUT dengan isteri..

perasan tak pasangan yang bahagia selalunya suami tak kedekut dengan isteri.. Perasan tak?? Makan isteri berkira,sampai isteri kena keluarkan duit sendiri.. dalam tak sedar,kita suami dah BERHUTANG dengan isteri..

Kite tengok isteri tak kisah,kita tahu ke dalam hati dia?

Mak Ayah dia lepaskan dia untuk menjadi isteri kamu untuk dijaga macam diorang jaga.. bukan kamu nkerah tenaga dia macam BABU.. bukan untuk kamu kerah kudrat dia siang,malam 24jam tanpa rehat..

Bukan untuk kamu lukakan hati dia sedangkan hati kamu,kamu nak dia jaga.. Kalau dia tahu layanan kamu terhadap anak dia agak2 dia akan bagi tak kahwin?

Kahwin ni bukan untuk SEDAP semata.. tapi banyak TANGGUNGJAWAB yang kena pikul.. Atas dunia boleh kite ngelat,tapi kita kena ingat Allah Azza Wajalla Maha Melihat.. Kita akan dipersoalkan kat akhirat esok2..

Jadilah suami yang bertanggungjawab. Sayangilah isteri. Jagalah perasaan isteri. Isteri lah punca rezeki suami makin bertambah. Semoga kita terus bahagia dan mendapat keberkatan daripada Allah SWT. Aamiin..

Sumber: The Reporter via snasihatustaz