Wanita Kongsi Cara Membasmi Semut, Spray D.I.Y Ni Memang Berkesan

Cara menghilangkan semut di rumah
Kebiasaanya emak-emak memang boleh stres kalau rumah banyak semut ni, pantang ada minuman manis atau makanan tumpah, pasti berduyun semut akan datang.

Ada anak kecil tahu-tahu aje la, memang ada saja makanan die yang tumpah.

Geram betul sebab sampai ke bekas susu anak pun semut hurung. Tu belum lagi part merayap atas badan & menggigit masa si kecik ni tidur.

Kebetulan rumah memang dekat juga dengan tempat buang sampah. Macam mana jaga pun, semut tetap juga masuk. Kekadang masuk dari rekahan-rekahan kecik kat dinding-dinding, kekadang ikut tingkap dapur, dari balkoni bagai.

Ada yang kata tak boleh bunuh semut. Tapi pernah dengar ceramah ustaz, yang tak boleh tu kalau kita sengaja bunuh atau pergi bakar sarang semut yg tiada kena mengena dengan kita.

Tapi dibolehkan bunuh semut kalau sampai dah mengganggu manusia (masuk rumah, hurung makanan & menggigit). Camtu jugak kalau semut merosakkan tanam-tanaman sampai buah atau hasilnya terjejas.cara membasmi semut pada tanaman, cara mengusir semut agar tidak datang lagi, cara menghilangkan semut di rumah

Biasanya kalau kat luar rumah, saya guna racun serangga je. Tapi jarang spray kat dalam rumah sebab ada anak kecik. Guna racun serangga organik untuk spray dalam rumah tapi semut tak mati pula.

Spray serai wangi pun tak berkesan Sebelum ni pernah guna beberapa petua halau semut, tapi semuanya mengecewakan.

Huhu.. Yela, petua tu dah terang-terang nak halau je bukan membunuh semut. Memang lah semut tak ikut laluan tu, tapi die buat jalan baru pulak Dah tu semut makin banyak.