Dah Tak Payah Dah Beli Daun Sup Kat Kedai, Tanam Kat Rumah Sendiri Je Subur Merimbun

Daun sup, antara yang selalu kita gunakan dalam masakan. Jadi elok juga kalau dijadikan sebahagian daripada tanaman di rumah.

Jika tengok cara penanaman yang dikongsi oleh Noor Izzati mudah saja. Tak sampai 3 minggu merimbun naiknya. Seronok kita tengok bila subur macam ni.

Cara semai daun sup dari biji benih

  1. Biji benih beli di Shopee
  2. Sediakan pasu kecil atau bekas semaian. Campur peatmoss & cocopeat sama banyak. Kalau cocopeat 1kg, peatmoss pun sama (boleh beli di nursery atau kedai pertanian)
  3. Masukkan tanah dalam bekas semaian, jangan tabur benih dulu ya. Siram air sampai tanah betul basah.
  4. Kemudian barulah tabur benih pokok daun sup, selepas itu tutup nipis dengan tanah semai tadi.

Klik SINI untuk beli benih

  1. Letak bekas semaian ini di tempat yang ada cahaya tapi jangan terus kena matahari ya.
  2. Dalam masa lebih kurang 2 minggu akan tumbuhkan benihnya. Jangan lupa siram bila tanah kering.

Selepas lebih kurang 2 minggu

  1. Bila dah besar, anak benih daun sup yang banyak merimbun ini saya pecah-pecahkan. Saya bahagikan kepada 6.
  2. Tanam jangan dalam sangat, cukup untuk tutup akarnya. Kemudian letak di tempat yang ada cahaya tapi tak kena cahaya matahari secara terus.

Nak pastikan daun sup subur, tanah kena sentiasa basah. Cara siram pula bukan terus kepada batangnya. Saya rendam biar air meresap pada tanah.

Yang ini dah dialih dalam pasu besar, boleh letak di tempat yang panas sikit.

Hasilnya

Selamat mencuba

kredit vanilla kismis

Artikel Berkaitan   CARA MALAIKAT MEMBERITAHU KITA BILA AJAL HAMPIR TIBA