Mengapa Perlu Elakkan Jemur Baju Di Malam Hari

Assalamualaikum, rupanya sidai baju di ampaian pada waktu malam tidak elok sebab jin akan buat macam-macam kat baju kita tu. Patutlah mak selalu basuh balik baju yang kalau lupa angkat waktu malam. Jadi, sama-sama kita elakkan memakai baju yang tersidai lebih pada waktu Maghrib.

(Drp Ustaz Syahidan KUIS)

Selain daripada itu tidak ramai yang mengetahui, tindakan menyidai pakaian dalam rumah sebenarnya bleh mencetuskan serangan asma yang membunuh, kata Pheena Kenny, seorang pakar dan juga pengurus promosi kesihatan Persatuan Asma Ireland.

Menurut beliau, persekitaran dalam rumah yang lembap boleh menggalakkan pertumbuhan kulapuk yang membebaskan ‘benih’nya dipanggil spora.

Spora ujar Kenny, boleh mencetuskan tindak balas alergi kepada sesetengah orang.

“Namun, bagi pengidap asma yang sensitif terhadap pembentukan spora, kesannya mungkin akan menjadi lebih buruk berbanding biasa,” katanya lapor Mail Online baru-baru ini.

Difahamkan, spesies fungus yang dikenali sebagai aspergillus fumigatus pada kain jemuran tersebut juga boleh dikaitkan sebagai punca terjadinya masalah paru-paru.

Sehubungan itu, Kenny me­nge­syorkan supaya pakaian seboleh-bolehnya dijemur di ampaian luar rumah.

Tambahnya, jika menghadapi kesukaran untuk berbuat demikian terutamanya ketika cuaca buruk, beliau menyarankan supaya pakaian tersebut dijemur di bilik atau ruang yang mempunyai pengudaraan yang baik.

Penjagaan Diri & Kediaman dari Gangguan Makhluk Halus.

Lafazkan assalamualaikum dan Bismillah sebelum melangkah masuk ke dalam rumah. Begitu juga ketika menutup pintu apabila keluar dari rumah. Sebab syaitan yg memecah belahkan keamanan keluarga sentiasa menunggu peluang untuk masuk ke kediaman kita. Lebih bagus beri salam setiap kali masuk ke mana² pintu (kecuali bilik air) sebab port² syaitan kbiasaannya di pintu².

  • Lazimi membaca & memasang ayat suci al-quran di rumah.
  • Gunakan semua bilik yg ada dlm rumah.
  • Tutup tong sampah dan jangan biar sampah berteraburan spt tulang dll sbb tu semua makanan jin.

Sebelum maghrib tutup semua pintu dan tingkap. Malam² elakkan buka pintu atau tingkap sbb angin malam tak elok untk bdn dan kebiasaan sihir dihantar menggunakan jin dan ‘kenderaan’ jin adalah angin.

  • Angkat baju diampaian sebelum maghrib. Yang ini berkait dgn sihir melalui angin. Sesetengah alim ulama akan basuh semula baju yg terhampar pd waktu mghrib dan ke atas.
  • Kalau orang yg tidur mengigau sentuh dan kejut dia.
  • Tidur dalam keadaan mengiring ke kanan. Kalau tidur telentang, letak bantal ats bdn. Orang perempuan bila tidur rambut kene letak bawah kepala, (jangan lepaskan ke atas bantal).
  • Bagi rumah yg pintu²nya berhadapan dgn pintu² lain, tutup salah satu dan buka salah satu. Sbb pintu² yg saling berhadapan boleh jd laluan makhluk halus
  • Kalau terlupa bagi slm masa masuk rumah, keluar semula dan masuk balik dgn bagi salam.
  • Elakkn ketawa dan bersedih yang berlebihan.
  • Elakkan duduk di pintu.
  • Selalu² baca surah Al~Baqarah

Selalu alih²kan barang dlm rumah. Jaga suasana baik dlm rumah, jangan buat perkara lalai sebab benda² mcm ni yg tarik perhatian makhluk halus. Jin/syaitan suka berdampingan dgn manusia yg kelalaian.

share dgn rakan2 anda

Sumber: lubuk maklumat dan utusan.com

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!