Minum Air Rendaman Kacang Bendi Menyebabkan Bacaan Kolesterol Kembali Ke Paras Normal

Kolesterol tinggi bukanlah penyakit, tapi berpotensi menyebabkan berbagai penyakit. Diantaranya adalah penyakit jantung, stroke, diabetes dan hipertensi atau tekanan darah tinggi.

Kolesterol adalah lemak yang diproduksi oleh hati dan sangat penting untuk fungsi tubuh. Kolesterol secara semulajadi terdapat dalam dinding sel atau selaput di mana-mana di dalam tubuh, termasuk otak, saraf, otot, kulit, hati, usus, dan jantung.

Dalam kondisi normal pula kolesterol berfungsi sebagai pembangun dan pemelihara sel membran, menyaring molekul yang masuk dan tidak ke dalam sel, terlibat dalam produksi hormon seks, membantu produksi hempedu.

Namun jika seseorang memiliki terlalu banyak kolesterol dalam aliran darah, kelebihannya dapat disimpan dalam arteri, termasuk arteri koroner jantung, pembuluh arteri ke otak, dan arteri yang memasuki darah ke kaki.

Penyumbatan arteri di kaki menyebabkan klaudikasio (ngilu saat berjalan kaki) kerana penyakit arteri perifer. Penyumbatan arteri carotid dapat menyebabkan stroke, dan penyumbatan arteri koroner menyebabkan angina (ngilu dada) dan serangan jantung.

Artikel Berkaitan   Bahaya Sekiranya Anda Makan Pedas Secara Berterusan, Sakit Ini Akan Tumbuh Secara Senyap