Selepas Ia Disentuh Lelaki Bertelekung, Tiba Masanya Tempat Suci Ini Dicuci Allah.

Isu Nursaj4tt menunaikan Umrh dengan berpakaian wanita lengkap pernah mendapat perhatian masyarakat awal tahun ini.

Tindakan beliau yang pada asalnya berpakaian jubah lelaki ketika sebelum berlepas di lapangan terbang meneriman kcaman ramai apabila beliau didapati berpakaian wanita pula apabila melaksanakan Umrh.

Rentetan itu, kelakuan usahawan kosmetik tersebut telah menarik perhatian ramai pihak untuk diulas sehinggakan bekas Mnteri Agama pada waktu itu turut bercadang untuk mengambil tindakan terhadapnya.

Mujahid berkata, tindakan saj4tt itu menjejaskan imej sebagai seorang lelaki secara biologi dan yang tertera di kad pengenalannya, tetapi berpakaian seperti wanita ketika di tanah suci sehingga beliau menerima banyak aduan dari jemaah Malaysia.

“Ini sangat menjejaskan imej lslam dan saya amat kesal dengan perbuatannya dan saya masih menunggu lap0ran yang berkaitan” kata Mujahid ketika diminta mengulas berkenaan isu tersebut.

Menambah par4h lagi tindakan usahawan kosmetik tersebut umpama sengaja mengundang kemrhan orang ramai apabila sengaja memuat naik gambar-gambar beliau ketika di sana di laman sosialnya.

Beberapa ulama terkenal turut membahaskan isu berkenaan. Antara yang lantang menegur tindakan saj4tt adalah Ustaz Abu Syafiq Abu Asy’ary.

Beliau turut mendakwa, bahawa cara ibadah yang ditunjukkan saj4t dengan sengaja memakai telekung bukan sahaja tidak sah, malah mengundang |aknat A||ah SWT.

“Kita sedia maklum antara yang wajib dilakukan seorang lelaki ketika umrah ialah memakai ihram. Pakaian ihram itu hendaklah tak l4nggar batasannya (memakai kain tidak berjahit)”.

Ketika ini isu saj4tt menunaikan umrh dengan berpakaian wanita kian dilupakan masyarakat sehinggalah satu p0sting terbaharu daripada Ustaz Abu Syafiq yang mengatakan :

“Perasan tak bila ba|a turun semua kena. Sebab itu jgn biarkan benda mengundang ba|a berterusan. Kaabah kini dicuci selepas lelaki bertelekung menyentuhnya”

Walaupun tidak menyatakan dengan spesifik nama lelaki bertelekung itu, rata-rata ntizen sudah boleh menggagak siapa yang dimaksudkan oleh Ustaz tersebut.

Artikel Berkaitan   “Jeles Tengok Badan Lisa Surihani, Maintain Je, Kulit Cantik Je” 5 Rahsia Lisa Surihani Yang Patut Orang Nak Cantik Tahu

Ramai dilihat memberikan pandangan diruangan komen dengan bersetuju kenyataan yang diberikan Ustaz Abu Syafiq itu.

“sed1h dan t4kut dgn keadaan sekarang.. Teruskan usaha Ustaz utk terus pertahankan isIam.. Kami sentiasa sokong Ustaz”, kata Yatie Yats.

“Subhanallah!!.. Betul tu Ustaz.. Baru terfikir..

Allah hu Akbar!!”, tulis Laily Arif pula

“Dia meremehkn hvkum Allah..lepas tu balik selamba jer bermaharaja lela sana sini…ptutnya kita Iawan abis2 abisan…Sebab ni ttg kesucian pelihara agama kita.Allahuakhbar”, ujar RoseMala Bonda pula.

“Betul.. Bru perasan lepas kes saj4tt hari tu.. Tiba2 terjadi bnda mcm ni.. Mungkin kebetulan atau tidak.. Hanya Allah yg mengetahui”, tambah Sya Azri pula.

Kenyataan Ustaz Abu Syafiq yang nama sebenarnya Mohd. Rasyiq Mohd. Alwi telah dikongsikan sebanyak 216 kali dan menerima ratusan k0men.

Melalui apa yang telah berlaku ini, ramai berpendapat agar sebarang bentuk kebati|an hendahlah dicegah daripada berterusan di masa akan datang.

Bagaimana kaedah mencegah itu, ianya mestilah dilaksanakan dengan penuh hikmah agar ia tidak memberi gambaran yang salah terhadap kesucian agama kita.

Maklumlah sejak zaman media s0sial ini, banyak pihak yang cuba mengambil kesempatan untuk menimbulkan kekac4uan.

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!