Ada Rasa Gatal Di Kaki Macam Kena Gigit Semut, Awas! Mungkin Ia Tanda-Tanda Anda Sedang Dij4ngkiti Peny4kit Ini

Semua orang pernah mengalami kesemutan atau rasa kebas khususnya pada kaki kerana duduk atau berdiri terlalu lama. Bagaimana pula jika kesemutan itu sering menyerang tanpa sebab? Hati-hati kerana ia mungkin petanda anda menghidap di4betes. Dipetik daripada National Institute of Neurological Dis0rders and Stroke, kesemutan atau paresthesi4 sebenarnya adalah perkara biasa terjadi. Apatah lagi jika seseorang itu duduk terlalu lama atau tertidur dengan posisi tangan atau kaki tertindih.

Paresthesi4 atau kesemutan ini terjadi kerana adanya tekanan yang terlalu lama pada saraf sehingga penghantaran signal saraf terganggu. Perkara ini tidak membahayakan kesihatan dan akan pulih dengan sendirinya ketika sumber tekanan tadi dilepaskan dari anggota tubuh. Namun dalam Buku Pegangan Di4betes karya Bilous dan Donelly R ada menyebut bahawa kesemutan yang muncul berulang kali tanpa sebab menunjukkan tanda-tanda peny4kit kronik yang berbahaya seperti di4betes.

Selain daripada rasa kebas dan kesemutan, World Health Organization menyebut ada 3 gejala lain yang umum dialami jika seseorang terkena di4betes. Antaranya adalah, sering rasa haus dan banyak minum (polydipsia), sering rasa lapar dan makan banyak (polyphagia), serta sering buang air kecil (polyuria). Jika ketiga-tiga tanda tersebut terjadi ketika rasa kebas, tak ada salahnya untuk segera memeriksa kadar gula dihospital berdekatan.

kredit zayan

Artikel Berkaitan   Ustaz Azhar Idrus Jawab Soalan Apa Hukum Left Group Whatsapp.. Jangan Terkejut Dengan Hukumnya..