Cara Tanam Cili Di Pasu Agar Buahnya Lebat

Tanam Cili Satu Pokok Pun Cukup, Buahnya Memang Lebat. Ni Caranya!

Cili padi kalau di tanam sepokok dua di laman rumah bolehlah digunakan untuk masakan harian, lebih-lebih buat keluarga yang suka makan masakan yang pedas. Memang tidak sah kiranya kalau tidak menggunakan cili padi di dalam masakan apatah lagi ketika menyediakan sambal belacan. Berpuluh-puluh cili padi digunakan untuk pastikan sambal belacan yang disediakan pedas menyengat, barulah ada umpph katanya.

Jadi memberi lebih rasa kepuasan, bertambah istimewa kiranya cili padi yang digunakan adalah yang dipetik di laman sendiri. Apa yang pasti cili padi lebih segar dan bila-bila masa sahaja boleh dipetik. Ini memandangkan pokok cili yang ditanam biasanya akan mengeluarkan hasil yang banyak. Ini sebagaimana apa yang dikongsikan oleh Cikpooja ini. Walau pun dirinya bukanlah pakar dalam bidang tanam menanam, namun hasil tuaian pokok cilinya memang memberangsangkan.

Nak Tahu Apa Yang Dia Lakukan, Jom Semak Perkongsian Ini.

Hai semua …Pagi nie….Cikpooja nak belanja picture pokok cabai [email protected] [email protected] padi. Tanam dalam pasu kat balkoni umah je… Alhamdulillah..sepokok je pon!! Makan tak habis.- Cik pooja

Kepada yang bertanya cara tanam… Cikpooja ni tak lah pakar sangat…semua ni bidang terjun je nih. Ni cara cikpooja tanam cili ni ye.

  • Cikpooja tanam guna biji cili yang dah masak ranum (lenyek-lenyek je kat tanah dalam pasu semaian)
  • Selepas seminggu…InsyaAllah dia akan bercambah…
  • Masa ni kita cuma kene pantau kelembapan tanah je…jangan terlebih siram ya…tak yah guna baja lagi…(sat g baby pokok panaihteruih KO)
  • bila pokok dah keluarkan daun dalam 5,6 helai…(tempoh tanam dalam sebulan gitu)…Okey boleh ubah ke pasu baru yea!
Artikel Berkaitan   Siapa Suka Makan Daun Ini? Tak Rugi Sebab Banyak Khasiatnya Selain Penambah Aroma..

Cikpooja tak tau kaedah apa yang cikpooja guna ni…janji hidup subur sudah.

*bahan-bahan untuk kaedah cikpooja tanam nih

  • Anak pokok cili
  • Pasu yang diisi tanah bakar(pasu yang berlubang dibawah yea)
  • Baldi(yang ngam-ngam dengan pasu yea) bancuhan baja AB

Step-Stepnya…

  1. tanam anak pokok cili dalam pasu
  2. letak pasu di atas baldi yang diisi dengan air bancuhan baja AB tu…(air baja tu isi agak-agak bila letak pasu…bontot pasu cecah air baja yea…)
  3. cikpooja guna cara ni sebab mudah dan senang…tanah akan sentiasa lembap…
  4. bila air baja dah nak kering..kita topup lagi
  5. bila pokok dah naik segar elok…cikpooja guna kaedah CUBIT2 buang pucuk pokok cili tu supaya dia bertambah tunas-tunas baru…InsyaAllah akan lagi merimbun pokok cili kita lepas tu
  6. 1 je masalah bila tanam cili ni…serangan bena(mende yang putih2 tu)…cikpooja tak guna pape racun serangga pon…Cuma hari-hari cikpooja akan intai-intai bawah-bawah daun tu…dan tenyeh-tenyeh deme tu…daun yang patut buang…kita buang…
  7. Macam tu je lah caranya…tak ada rahsia lain dah

sumber: Cik Pooja via keluarga.my