Inilah 5 Cara Membuat Krim Pemutih Wajah Herbal

Wajah yang putih bersih menjadi dambaan setiap wanita. Kerana penampilan yang utama dan kesan yang pertama dilihat dari wajah. Berbagai cara dilakukan untuk mendapatkan kulit yang putih sihat, mulai dari menggunakan krim wajah sampai perawatan di klinik kecantikan. Hasilnya kulit idaman pun boleh dimilki dengan mudah dan tentunya tidak murah.

Jadinya di era sekarang, bagaimana anda yang memiliki ekonomi kelas pertengahan dan kebawah boleh memiliki kulit yang putih dan bersih? Apakah kulit putih hanya boleh dimiliki mereka yang punyai budget untuk perawatan wajah? Jawapannya adalah tidak. Anda boleh membuat sendiri krim wajah dengan bahan-bahan herbal yang mudah didapati dan terjangkau harganya. Berikut adalah cara membuat krim pemutih wajah herbal yang boleh anda cuba :

Putih telur dan Lemon
Putih telur memiliki banyak sekali manfaat untuk kulit wajah anda, diantaranya menegangkan kulit wajah, mengangkat serimuka,dan mengecilkan pori. Bila disatukan dengan jus lemon yang mengandung vitamin C, selain boleh memutihkan juga menghilangkan bau dari putih telur ketika digunakan.

Cara membuat dan pemakaiannya:

Campurkan jus lemon dengan putih telur
Gunakan sebagai masker
Biarkan selama 15 minit kemudian bilas
Sengkuang
Buah yang satu ini terkenal sebagai pemutih kulit dan banyak digunakan sebagai bahan berbagai produk kecantikan. Kandungan antioksidannya membantu menangkal radikal bebas pada kulit.

Cara membuat dan pemakaiannya:

Parut sengkuang secukupnya dan tambahkan sedikit air
Gunakan sebagai masker selama 20 minit
Bilas dengan air suam
Pakailah secara rutin untuk hasil maksima

Limau nipis dan madu
Cara membuat krim pemutih wajah herbal dari limau nipis dan madu tidaklah sukar. Bila kedua bahan ini disatukan selain boleh menghilangkan jerawat diwajah juga menutrisi kulit, menegangkan, dan mencerahkan kulit tentunya.

Cara membuat dan pemakaiannya:

Campur 2 sdm jus limau nipis dengan 1.5 sdm madu
Aplikasikan ke wajah, biarkan selama 25 minit
Bilas dengan air suam
Pakai secara rutin setiap malam
Madu dan Kopi
Madu mengandungi fruktosa yang mampu memutihkan kulit wajah bila dipadukan dengan kopi yang kaya dengan antioksidan. Setelah memakai krim dari bahan ini anda akan mendapatkan kulit cerah, kencang, dan kenyal.

Cara membuat dan pemakaiannya:

Campurkan 2sdm madu dan 4sdm kopi, aduk merata hingga berbentuk gel
Gunakan sebagai masker, biarkan selama 15 minit
Bilas dengan air suam
Lakukan secara rutin 2 kali sehari untuk hasil maksima
Tepung beras
Tepung beras yang biasanya hanya dijadikan bahan pembuat makanan ternyata boleh menjadi salah satu cream pemutih wajah herbal, yang membantu mengangkat keluar sel kulit mati. Jika dipadukan dengan susu, dijamin wajah jadi putih lembab dan sihat.

Cara membuat dan pemakaiannya:

Haluskan kembali tepung beras sampai sehalus mungkin
Campurkan dengan susu cair
Oleskan ke wajah, biarkan selama 20 minit
Bilas, dan gunakan rutin setiap hari
Cream pemutih wajah herbal di atas boleh diterapkan pada semua jenis kulit. Selamat mencuba