Main TikTok Masa Kerja? Etika ‘Akak Uniform’ Dipersoal – “Kau Dah Aibkan Orang..”

Setiap individu yang bekerja di bawah majikan, pasti sedia maklum mengenai nilai dan etika ketika menjalankan tugas selaras dengan peraturan dalam sesebuah organisasi.

Apatah lagi sekiranya penjawat awam terutama badan beruniform, sudah tentu dilarang memburukkan reputasi kerana imej mereka dipandang tinggi oleh masyarakat.

Terbaharu, seorang anggota beruniform wanita menjadi bualan di laman Twitter apabila didakwa merakam sebuah video ketika bertugas sebelum memuat naik ke aplikasi TikTok.

Akaun @My_CrimeWatch berkongsi video 39 saat itu memaparkan anggota tersebut merakam dirinya yang beruniform serta seorang individu dipercayai ‘suspek’ atau Orang Kena Pengawasan (OKP) ketika dalam perjalanan ke mahkamah.

“Bermain aplikasi TikTok ketika sedang bertugas dan menyarung uniform adalah suatu perbuatan yg menyalahi budaya kerja.
“Tidak kiralah jika anda dari PDRM, ATM, Jabatan Penjara Malaysia, AADK & sbg nya. Apatah lagi jika anda menjadikan wajah OKP/OKT/suspek sebagai “content”,” tulis @My_CrimeWatch

Difahamkan, mereka menaiki sebuah kereta polis yang dibunyikan siren dimana pemandu serta penumpang hadapan juga lengkap berpakaian uniform.

“Sila beri laluan ye. Sis nak ke mahkamah ni,” tulis kapsyen dalam video berkenaan.

Ciapan video tersebut diulang kicau sebanyak 4,900 kali dan menerima hampir 4,00 tanda suka selain ratusan komen netizen yang mempersoalkan tatatertib kerja anggota itu dalam menjalankan tugas.

Malah, ada yang menyifatkan anggota terbabit ‘dahagakan’ perhatian demi meraih tontonan warganet sekali gus tidak mengambil kisah mengenai ‘aib’ individu yang duduk di sebelahnya.

Pantang betul tengok penjawat awam main TikTok!

Siap rakam dengan OKT, ingat pergi berseronok ke?

Tunggu kena tindakan!

TikTok bukan untuk warga uniform…

Nak populariti ke apa?

Bila rempit jadi pegawai

Saman malu kat anggota tu!

Takde masalah, cari masalah. Semuanya demi secebis ‘like’? Tak salah kalau nak berTikTok, tapi janganlah pakai uniform. Sorang buat salah, habis semua pihak terkena tempiasnya!

Artikel Berkaitan   Lagi Seksi Keluar Dengan Suami, Alicia Amin Tiada Masalah Bawa Watak ‘Daring’

Sumber: Twitter @My_CrimeWatch