9 Orang Meninggal Gara-Gara Makan Mee Dalam Peti Sejuk, Pakar Dedah Bagaimana Mee Boleh Membunuh Kita

Sembilan orang dari keluarga yang sama meninggal dunia setelah makan mee yang ditinggalkan di dalam peti sejuk. Menurut laporan, mee yang dimasak itu telah disimpan di dalam peti sejuk selama lebih dari setahun, mengandungi tepung jagung yang diperam, hingga ia menghasilkan racun yang dikenali sebagai asid bongrekik.

Tujuh orang dewasa, masing-masing dari bandar Jixi di wilayah timur laut China, Heilongjiang, meninggal dunia pada 10 Oktober setelah memakan hidangan bernama Suantangzi, makanan tempatan dari China, lima hari sebelumnya.

Anggota keluarga terakhir yang memakan sup itu, seorang wanita meninggal dunia pada hari Isnin, lapor Daily Star.

Mujur tiga kanak-kanak yang telah dihidangkan makanan mee pada majlis keluarga itu enggan memakannya kerana mereka tidak menyukai rasanya.

Gao Fei, pengarah keselamatan makanan di Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit Heilongjiang, memberitahu bahawa keracunan asid bongkrek sering membawa maut.

Gejala keracunan bongkrek biasanya bermula dalam beberapa jam setelah makan makanan yang tercemar seperti sakit perut, berpeluh, lemah tubuh badan dan akhirnya koma. Kematian boleh berlaku dalam 24 jam.

“Ia boleh menyebabkan kerosakan serius pada banyak organ dalaman termasuk hati, ginjal, jantung, dan otak,” kata Gao

“Saat ini, tidak ada penawar khusus. Setelah keracunan, kadar kematian boleh mencapai 40% hingga 100%. “

Asid bongkrek adalah bahan beracun yang dihasilkan dalam penapaian kepala. Bongkrèk, hidangan tradisional Indonesia telah dilarang penghasilannya kerana dikaitkan dengan begitu banyak kematian.

Antara tahun 1951 dan 1975, terdapat 288 keracunan dan 34 kematian yang disebabkan oleh asid bongkrek dilaporkan di Indonesia setiap tahun.

kredit era

Artikel Berkaitan   4 Tips Bagi Mereka Yang Susah Menikmati Khusyuk Ketika Solat