Kenapa Durian Duri Hitam Lebih Mahal Dari Musang King Hingga Mencecah RM100 Sekilo?

Ochee adalah salah satu jenis durian unggul yang dibudidayakan dan di Unggulkan selain Musang King di negara Malaysia. Jenis durian unggul ini mulai ada di malaysia bagian utara semenjak tahun 80an dan mulai mendapatkan reputasinya di tahun 2005.

Ciri-ciri buah durian unggul duri hitam diantaranya adalah daging buahnya berwarna Kuning keemasan, baunya harum, Tekstur Daging lembut dan creamy. Durian unggul ochee ini memang berbiji sedang namun memiliki jumlah susunan pongge ( isi satuan daging buah didalamnya biasanya 4-6 buah ) yang lebih banyak dibanding durian lainnya.

Rasanya pun manis legit, berasa sedikit pahit namun akan segera lumer dengan rasa legitnya. Buah durian ochee ini termasuk buah yang produktif. Semakin banyak bunganya semakin banyak pula buahnya. Pohon ini juga bisa hidup di berbagai tempat dan tahan cuaca kering.

Dengan penanganan yang tepat sudah jelas berkebun buah durian ochee jenis ini dapat menghasilkan untung yang banyak Negara tetangga kita ini memang sangat terkenal akan berbagai jenis durian hasil persilangannya. Maklumlah di negara diraja Malaysia sebagian besar penduduknya menggemari buah beraroma kuat ini.

Melihat peluang bisnisnya yang besar, maka pemerintah diraja Malaysia juga tak gentar mengadakan persilangan jenis durian yang akan menghasilkan bibit buah durian baru dengan kualitas yang semakin baik. Durian DURI HITAM, atau lebih terkenal dengan nama OCHEE adalah salah satu jenis durian yang dibudidayakan dan di Unggulkan selain MUSANG KING di negara tersebut.

Jenis durian ini mulai ada di malaysia bagian utara semenjak tahun 80an dan mulai mendapatkan reputasinya di tahun 2005. Ciri-ciri buah durian duri hitam diantaranya adalah daging buahnya berwarna KUNING KEEMASAN, BAU HARUM, TEKTRUR LEMBUT dan CREAMY. Durian ini memang berbiji sedang namun memiliki jumlah susunan pongge ( isi satuan daging buah didalamnya biasanya 4-6 buah ) yang lebih banyak dibanding durian lainnya.

Rasanya pun MANIS LEGIT dan SEDIKIT PAHIT namun akan segera lumer dengan rasa legitnya. Buah ini termasuk buah yang produktif. Semakin banyak bunganya semakin banyak pula buahnya. Pohon ini juga bisa hidup di berbagai tempat dan tahan cuaca kering. Dengan penanganan yang tepat sudah jelas berkebun buah durian jenis ini dapat menghasilkan untung yang banyak.

Duri hitam masih berharga

BANDAR BAHARU – Harga jualan durian duri hitam masih lagi stabil walaupun mempunyai persaingan hebat dengan spesies lain yang semakin menjadi lambakan.

Pengusaha, Mashita Mansor berkata, permintaan tetap tinggi terutama daripada negara luar seperti China yang sudah lama menjadi pelanggan tetap.

Menurutnya, harga duri hitam juga masih lagi tinggi sekali gus menolak dakwaan serta khabar angin yang menyatakan spesies itu sudah semakin tiada harga.

“Permintaan masih tinggi dari negara luar terutama China yang pelanggan tetap kita. Setiap hari dua lori kontena bawa keluar durian ini.

“Macam mana orang cakap durian ini sudah tak ada harga.

“Malah masih tak cukup kita nak eksport keluar, terpaksa kutip di seluruh negara untuk cukupkan permintaan,” katanya kepada Sinar Harian.

Katanya, walaupun persaingan sengit berlaku dengan negara Thailand namun kualiti dan rasa tidak sama.

“Memang ada persaingan dengan Thailand, tapi pelanggan kita yang biasa makan durian di sini dapat rasa ada banyak perbezaan.

“Harga di sana memang murah dan rasa pun nak sama, tapi tak serupa,” katanya.

Manakala seorang lagi pemilik Ladang Serene Orchad, Heng Mee Oo berkata, harga duri hitam pada musim ini masih mencecah RM65 sekilogram.

“Permintaan masih tinggi, harga pun masih stabil, masih ada harga.

“Hanya khabar angin saja kalau ada kata duri hitam berlaku lambakan, itu durian lain,” katanya.

Terdahulu, tersebar khabar angin mengenai kejatuhan harga durian duri hitam sehingga dijual di bawah harga RM30 sekilogram.

Kejatuhan itu berlaku dikatakan berpunca daripada lambakan durian jenis itu kerana negara pengimport sudah mula beralih kepada durian jenis sama keluaran Thailand.

Selain lambakan durian jenis tempatan dan klon lama juga dikatakan salah satu penyumbang kepada kejatuhan harga duri hitam.

Sementara itu, Pegawai Pertanian Bandar Baharu, Muhd Luqman Hakimi Abu Zairi berkata, permintaan terhadap duri hitam dan musang king masih lagi tinggi malah harga masih stabil.

“Dua jenis durian klon ini masih mendapat permintaan tinggi, harga juga masih stabil dan paling mahal antara durian lain.

“Di Bandar Baharu harga bagi duri hitam masih mencecah RM60 sekilogram manakala musang king RM40 sekilogram untuk pasaran tempatan, ia masih lumayan,” katanya.

Katanya, jabatan akan meneruskan usaha menggalakkan pengusaha durian yang ingin melakukan kaedah cantuman matang untuk hasilkan durian klon tersebut.

“Tak rugi buat cantuman dewasa, bukan saja boleh pulihkan pokok durian lama malah meningkatkan pendapatan petani.

“Durian jenis klon ini juga ada dua pasaran iaitu pasaran tempatan dan luar negara, lebih menguntungkan berbanding durian klon lama dan kampung,” katanya.

Muhd Luqman berkata, kualiti durian di negara ini juga lebih baik kerana kaedah menuainya yang semulajadi.

“Durian kita lebih berkualiti berbanding negara luar seperti Thailand. Kita gunakan cara semulajadi iaitu dengan tunggu durian gugur sendiri dari pokok.

“Kita yakin dengan kaedah ini durian kita akan terus menjadi buruan negara luar yang inginkan kualiti lebih tinggi,” katanya – Sinarharian

Berminat nak tanam durian klon duri hitam? whatsapp saya 0143016212 pembekal benih penghantaran seluruh Malaysia